چرا دختران ۹ تا ۱۴ ساله باید واکسن ضدHPV را دریافت کنند؟

دختران ۹ تا ۱۴ ساله حتما باید واکسن ضدHPV را دریافت کنند. این باعث می‌شود تا ۹۹ درصد احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم کاهش  یابد.  پس واکسیناسیون برای دخترانمان خصوصا تا پیش از سن ۲۵ سالگی را جدی بگیریم. 

توصیه‌های جدید سازمان بهداشت جهانی (WHO) منتشر شده است. این توصیه‌ها بر این باور است که واکسیناسیون علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) برای دختران در سنین ۹ تا ۱۴ سال قبل از شروع فعالیت جنسی، اولویت دارد. این واکسیناسیون می‌تواند به صورت یک یا دو دوز انجام شود. همچنین اثربخشی و دوام محافظتی مشابه با برنامه دو دوزی را ارائه می‌دهد.

مطالعات نشان داده‌اند که دو دوز واکسن HPV  که با فاصله حداقل ۶ ماه به دختران ۹ تا ۱۴ ساله داده می‌شود، محافظتی به اندازه یا بهتر از سه دوز داده شده به نوجوانان بزرگتر یا جوانان بزرگسال ارائه می‌کند.

مطالعات جدید

مطالعه‌ای بزرگ که در سوئد انجام شده، تأیید کرده است که استفاده گسترده از واکسن ضدHPV  منجر به کاهش تعداد زنانی می‌شود که به سرطان دهانه رحم مبتلا می‌شوند. به ویژه در میان دخترانی که قبل از سن ۱۷ سالگی واکسینه شده‌اند. در آنها کاهش تقریبا ۹۰ درصدی در بروز سرطان دهانه رحم در طی دوره مطالعه ۱۱ ساله (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷) مشاهده شده است. همچنین، تحقیقات نشان داده‌اند که زنانی که قبل از سن ۱۷ سالگی  واکسن ضدHPV  دریافت کرده‌اند، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا ۸۸ درصد کاهش داده‌اند.

بنابراین، واکسیناسیون HPV برای دختران، به ویژه در سنین پایین‌تر، اهمیت بسزایی دارد. این واکسیناسیون می‌تواند به کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم منجر شود. این امر نشان‌دهنده اهمیت واکسیناسیون به عنوان یک اقدام پیشگیرانه است.  همچنین می‌تواند زندگی‌های بسیاری را نجات دهد و بار بیماری‌های مرتبط با HPV را کاهش دهد.

2 دیدگاه

  • علی, آذر ۶, ۱۳۹۸ @ ۴:۰۱ ب٫ظ

    خیلی مطلب جالبی بود … ممنونم

    • دکتر خسروی, آذر ۴, ۱۴۰۲ @ ۱۲:۲۴ ب٫ظ

      سپاس از نگاه شما

دیدگاه ها بسته شده است.