آندومتریوز / Endometriosis

آندومتریوز

آندومتریوز / Endometriosis  شرایطی است که سلولهای مشابه آنهایی که در آندومتر وجود دارد ، یعنی لایه ای از بافت که بطور معمول داخل رحم را می پوشاند ، در خارج از آن رشد می کند.

اغلب این اتفاق در تخمدان ها ، لوله های فالوپ و بافت اطراف رحم و تخمدان می افتد ،  اما در موارد نادر ممکن است در سایر قسمتهای بدن نیز رخ دهد.

علائم اصلی آن درد لگن و ناباروری است و تقریبا نیمی از مبتلایان به درد مزمن لگن دچار می شوند  ، در حالی که در ۷۰٪ افراد ، درد ، در دوران قاعدگی رخ می دهد.

درد هنگام مقاربت نیز متداول بوده و ناباروری در نیمی از زنان مبتلا به این بیماری رخ می دهد .

حدود ۲۵٪ از خانم ها هیچ علامتی ندارند .

آندومتریوز / Endometriosis

آندومتریوز می تواند اثرات اجتماعی و روانشناختی هم داشته باشد .

علت آندومتریوز کاملاً مشخص نیست .

یکی از موارد مهم در شک به آن ، داشتن سابقه خانوادگی این بیماری است .

نواحی آندومتریوز / Endometriosis هر ماه خونریزی می کنند و در نتیجه التهاب و زخم ایجاد می شود .

رشد ناشی از اندومتریوز سرطان نیست .

تشخیص معمولاً مبتنی بر علائم همراه با تصویربرداری پزشکی است ،  با این حال ، بیوپسی مطمئن ترین روش تشخیص است .

سایر علل علائم مشابه شامل بیماری التهابی لگن ، سندرم روده تحریک پذیر ، سیستیت بینابینی و فیبرومیالژیا است .

آندومتریوز / Endometriosis معمولاً نادرست تشخیص داده می شود ، و اغلب به خانم ها گفته می شود که علائم آنها بی اهمیت یا طبیعی است .

شواهد آزمایشی نشان می دهد که استفاده از داروهای ضدبارداری ترکیبی ، خطر ابتلا به آندومتریوز را کاهش می دهد .  ورزش و جلوگیری از مصرف زیاد الکل همچنین ممکن است پیشگیرانه باشد.

درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد ، اما تعدادی از درمانها ممکن است علائم را بهبود ببخشند.

این ممکن است شامل داروهای درد ، درمان های هورمونی یا جراحی باشد .

داروی ضد درد معمولاً یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ( NSAID ) مانند ناپروکسن است .

مصرف  مؤثر قرص ضدبارداری یا استفاده از دستگاه داخل رحمی با پروژستوژن نیز ممکن است مفید باشد .

آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (  آگونیست GnRH ) ممکن است توانایی کسانی را که نابارور هستند در بارداری بهبود ببخشد .

جراحی آندومتریوز ممکن است برای معالجه افرادی که علائم آن با سایر درمان ها قابل کنترل نیست ، استفاده شود .

آندومتریوز Endometriosis در افراد سی و چهل ساله شایع تر است . با این حال ، این بیماری در دختران از اوایل هشت سالگی شروع می شود

علائم و نشانه ها

درد و ناباروری علائمی شایع است ، اگرچه ۲۰ – ۲۵٪ از خانمها بدون علامت هستند .

درد لگن

یکی از علائم اصلی آندومتریوز ، تکرار درد لگن است .

این درد می تواند از گرفتگی خفیف تا شدید باشد که در هر دو طرف لگن ، در ناحیه تحتانی کمر و رکتال و حتی پایین پاها رخ می دهد .

میزان دردی که یک زن احساس می کند با میزان یا مرحله (۱ تا ۴ ) اندومتریوز ارتباط ضعیفی دارد .

در حالی که برخی از خانم ها علی رغم داشتن اندومتریوز گسترده یا آندومتریوز با زخم ، درد کمی دارند

و یا هیچ دردی ندارند و برخی زنان دیگر ممکن است با وجود داشتن درد شدید  ، آندومترویز داشته باشند .

درد می تواند یک هفته قبل از قاعدگی و حتی یک هفته پس از یک دوره قاعدگی شروع شود ، یا می تواند ثابت باشد . درد می تواند ناتوان کننده بوده و منجر به استرس عاطفی شود .

علائم درد ناشی از اندومتریوز ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• دیسمنوره – گرفتگی دردناک ، گاه ناتوان کننده در دوره قاعدگی . درد ممکن است با گذشت زمان بدتر شود
  • درد مزمن لگن – به طور معمول با کمردرد یا درد شکم همراه است
  • مقاربت دردناک جنسی
  • فوریت در ادرار و گاهی اوقات قطع دردناک
  • درد همراه با تخمک گذاری
  • درد حرکتی بدن ،  در حین ورزش ، ایستادن یا راه رفتن

ناباروری

در حدود یک سوم از زنان مبتلا به ناباروری ، آندومتریوز دارند .  در بین زنان مبتلا به آندومتریوز حدود ۴۰٪ نابارور هستند .

دیگر

علائم دیگر شامل اسهال یا یبوست ، خستگی مزمن ، حالت تهوع و استفراغ ، سردرد ، تب های درجه پایین است .

بین آندومتریوز و انواع خاصی از سرطان ها ، خصوصاً برخی از انواع سرطان تخمدان ، لنفوم غیر هوچکین و سرطان مغز ارتباط وجود دارد .

آندومتریوز ارتباطی با سرطان آندومتر ندارد .

اندومتریوز یک بیماری ارثی است که تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و محیطی قرار دارد.

دختران و خواهران زنانی که مبتلا به اندومتریوز هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به خود آندومتریوز هستند. سطح پایین پروژسترون ممکن است ژنتیکی باشد و ممکن است به عدم تعادل هورمون کمک کند .

غالباً آندومتریوز در موارد زیر مشاهده می شود :

• تخمدان ها
  • لوله های فالوپ
  • بافتهایی که رحم را در جای خود نگه می دارند ( رباط ها )
  • سطح بیرونی رحم

موارد کمتر متداول :

• واژن
  • دهانه رحم
  • ولووا
  • روده
  • مثانه
  • رکتوم

به ندرت آندومتریوز Endometriosis در سایر قسمت های بدن مانند ریه ها ، مغز و پوست ظاهر می شود .

آندومتریوز رکتو واژینال یا روده تقریباً ۵ تا ۱۲٪ از خانم های مبتلا به آندومتر را مبتلا می کند و با حرکات روده می تواند باعث درد شدید شود.