جراحی سرطان تخمدان

جراحی سرطان تخمدان


جراحی موفقیت آمیزترین معالجه برای سرطان تخمدان می باشد .  در خلال جراحی تمام یا قسمت زیادی از تومور برداشته می شود (Debulking).

سلول های نمونه تومور برای آسیب شناس فرستاده می شوند که او تشخیص دقیق و درجه تومور را معلوم می کند.

برای تومورهایی که در درجه و مرحله اولیه هستند و کاملاً برداشته شده اند ، عمل جراحی ، سرطان را معالجه می کند . در این حالت ممکن است معالجه دیگری لازم نباشد . به هر حال بیشتر افراد بعد از عمل جراحی نیاز به مقداری معالجه دارند .

 

یائسگی دیر هنگام :

استفاده طولانی مدت از پودر تالک در نواحی تناسلی بدن برای بهداشت این نواحی ، باعث افزایش خطر

سرطان تخمدان می شود . چون استفاده از تالک در نواحی تناسلی ،به غیر از مسائل مربوط به زیبایی

،نفع دیگری ندارد باید کنار گذاشته شود .

درمان جایگزینی هورمون(HRT) : زنان مصرف کننده این درمان کمی بیش از زنانی که از این درمان استفاده نمی کنند در معرض خطر سرطان تخمدان هستند .

درمان HRTعبارت است از مصرف هورمون های استروژن و پروژسترون بعد از شروع یائسگی.این درمان به منظور رفع علایم یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان صورت می گیرد .

 

بیش از ۸۰٪سرطان های اپی تلیال تخمدان ، در زنان یائسه دیده می شود .

اوج بروز سرطان اپی تلیال مهاجم در ۵۶-۶۰سالگی است . این سرطان ها در زنان زیر ۴۵ سال نسبتا ناشایع هستند.

متوسط سن بیمارانی که به تومور های حد واسط مبتلا می شوند ۴۶ سالگی است.

عوامل محافظت کننده :

چون تعداد زایمان ها(پاریته)ارتباط معکوسی با سرطان تخمدان دارد،داشتن حداقل یک فرزند باعث محافظت فرد در برابر بیماری می شود .

استفاده از قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری،از میزان خطر سرطان اپی تلیال تخمدان می کاهد . در زنانی که به مدت ۵ سال یا بیشتر از قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری استفاده کرده اند ، خطر نسبی به ۵/۰ کاهش می یابد .

بنابراین استفاده از کنتراسپتیو های خوراکی،تنها روش دارویی اثبات شده برای پیشگیری از سرطان تخمدان است و برای پیشگیری از بیماری باید مصرف این قرص ها به زنان توصیه شود . همچنین استفاده از این روش ، در زنانی که دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان تخمدان هستند حائز اهمیت است .

از آنجا که شیر دادن به نوزاد و مصرف قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری باعث کاهش احتمال بروز  این بیماری می شود ، می توان گفت کاهش دفعات تخمک گذاری ریسک سرطان تخمدان را کم می کند .

بستن لوله ها: ممکن است زمینه ایجاد آنتی بادی هایی را در زنان ایجاد کند که از آنان در برابر سرطان تخمدان محافظت می کند.

کاهش میزان چربی در رژیم غذایی: خطر بروز این بیماری را کم می کند.

غربالگری : 

CA125 یک نشانگر تومور است . نشانگر تومور ماده ای است که در حضور یک تومور خاص ، مقدار آن در خون و یا سایر بافت های بدن بالا می رود .

CA125به تشخیص زود رس سرطان اپی تلیال تخمدان کمک می کند .

غلظت سرمی CA125 در افتراق توده های بدخیم از توده های خوش خیم لگن سودمند است .

در سنین بعد از یائسگی در صورت وجود توده ای در آدنکس ها و بالا بودن غلظت سرمی CA125 (بیشتر از ۲۰۰ واحد در میلی لیتر) ارزش پیشگویی مثبت این تست برای بدخیمی ۹۶درصد است.با وجود این در سنین قبل از یائسگی ویژگی این تست کمتر است . چون غلظت CA125 در حالات خوش خیم نیز به کرات افزایش می یابد .

سونوگرافی ترانس واژینال از حساسیت بالایی در تشخیص مراحل اولیه سرطان تخمدان برخوردار است. داپلر ترانس واژینال با جریان رنگی ، برای بررسی وضعیت عروقی تخمدان مکمل مفیدی در کنار سونوگرافی است.

خطر ژنتیکی سرطان اپی تلیال تخمدان:

اکثر سرطان های اپی تلیال تخمدان به صورت تک گیر(اسپورادیک)هستند و الگوهای خانوادگی یا ارثی مسئول ۵ -۱۰ درصد همه بد خیمی ها هستند .

علایم :

اکثر علایم مربوط به سرطان تخمدان مبهم و غیر اختصاصی اند.در مراحل اولیه بیماری ،اگر بیمار در سنین قبل از یائسگی قرار داشته باشد،ممکن است دچار قاعدگی های نامنظم شود . اگر توده لگنی رکتوم یا مثانه را تحت فشار قرار دهد ،بیمار ممکن است دچار یبوست یا تکرر ادرار شود .

کاهش یا افزایش وزن بدون علت شناخته شده،اسهال،دل پیچه از سایر علائم سرطان تخمدان است.

گاهی اوقات بیمار در قسمت تحتانی شکم احساس اتساع،فشار یا درد(مانند دیس پارونی)می کند .

عایم حاد (مانند درد به علت پارگی یا پیچ خوردگی تومور) ناشایع هستند .

در مراحل پیشرفته تر بیماری ، بیماران اغلب دارای علایم مربوط به آسیت،متاستاز به چادرینه(اومنتوم) یا متاستاز های روده ای هستند.

این علایم عبارتند از:

– اتساع شکم (احساس پر بودن شکم حتی بعد از خوردن مقدار کمی غذا)

– نفخ

– یبوست

– تهوع

– بی اشتهایی

– سیری زود رس

زنان در سنین قبل از یائسگی ممکن است از قاعدگی های نامنظم یا شدید شکایت داشته باشند . در حالی که در سنین بعد از یائسگی ممکن است خونریزی واژینال رخ دهد.

 نشانه ها :

مهم ترین نشانه سرطان تخمدان،وجود توده لگنی در معاینه فیزیکی است .

توده تو پر،نامنظم و ثابت لگنی،قویا بر بدخیمی تخمدان دلالت دارد.علاوه بر این اگر توده قسمت فوقانی شکم با آسیت وجود داشته باشد،تشخیص توده تخمدانی تقریبا قطعی می شود.چون بیمار از علایم شکمی شکایت دارد ، ممکن است تحت معاینه لگن قرار نگیرد و جود تومور از نظر دور بماند .

در بیمارانی که حداقل یک سال از یائسگی آنها گذشته تخمدان ها آتروفی می شوند و قابل لمس نیستند.در چنین افرادی هر گونه توده لگنی قابل لمس باید بد خیم تلقی شود.این وضعیت را سندرم تخمدان قابل لمس بعد از یائسگی نامیده اند.

تشخیص :

سرطان های اپی تلیال تخمدان باید از نئوپلاسم های خوش خیم و کسیت های عملکردی تخمدان افتراق داده شوند.

انواع خوش خیم دستگاه تناسلی(مانند بیماری التهابی لگن،اندومتریوز و لیومیوم های پایه دار رحمی) ممکن است از سرطان های تخمدان تقلید کنند.

علل خیر ژنیکولوژیک تومور لگنی مانند بیماری التهابی (مثلا دیورتیکولی) یا نئوپلاستیک کولون نیز یابد رد شوند.