نقش کلیدی واکسیناسیون HPV در پیشگیری

واکسیناسیون HPV

واکسیناسیون HPV و سرطان دهانه رحم: 

از پیشگیری تا ریشه‌کنی 

مطالعه‌ای که در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۲۳ توسط موسسه کارولینسکا منتشر شده، نشان می‌دهد که واکسیناسیون بدون تبعیض جنسیتی علیه ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، مؤثرترین روش برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. این مطالعه که در مجله Cell, Host and Microbe منتشر شده، بر اهمیت ایمنی جمعی تأکید دارد که می‌تواند به سرعت بخشیدن به ریشه‌کنی انواع ویروس‌های سرطان‌زا کمک کند.
ویروس HPV شامل بیش از ۲۰۰ نوع ویروس است. عفونت ناشی از این ویروس معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود، اما برخی از انواع HPV می‌توانند پس از سال‌ها به انواع مختلف سرطان، که شایع‌ترین آن سرطان دهانه رحم است، منجر شوند.

واکسن HPV از سال ۲۰۰۶ موجود است. در ابتدا، این واکسن تنها به دختران حدود سن ۱۲ سال داده می‌شد، اما از آگوست ۲۰۲۰، واکسن HPV در برنامه واکسیناسیون عمومی سال پنجم به هر دو جنس پسر و دختر ارائه شده است.

واکسیناسیون بدون تبعیض: راهی به سوی ایمنی جمعی

محققان پشت این مطالعه به بررسی تغییرات ترکیب انواع HPV در جمعیت‌های پس از واکسیناسیون پرداخته‌اند. آن‌ها این موضوع را در ۳۳ شهر مختلف در فنلاند مورد مطالعه قرار داده‌اند که به طور تصادفی به واکسیناسیون دختران و پسران، فقط واکسیناسیون دختران یا عدم ارائه واکسیناسیون اختصاص داده شده‌اند.این مطالعه شامل کودکان متولد بین سال‌های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴ بوده که در سنین ۱۸ (بیش از ۱۱،۰۰۰ نفر) و ۲۲ سالگی (بیش از ۵،۵۰۰ نفر)، به ترتیب چهار و هشت سال پس از واکسیناسیون، پیگیری شده‌اند.

واکسن مورد استفاده در آن زمان از انواع HPV ۱۶ و ۱۸ که ۷۰ درصد از تمام سرطان‌های مرتبط با HPV را ایجاد می‌کنند، محافظت می‌کرد، اما همچنین محافظت متقابل در برابر انواع ۳۱ و ۴۵ را فراهم می‌آورد. نرخ پوشش واکسیناسیون تا ۵۰ درصد بوده است.

پوشش واکسیناسیون:

 کلید دستیابی به ایمنی پایدار 

نتایج نشان می‌دهد که هشت سال پس از واکسیناسیون، شیوع انواع HPV ۱۶ و ۱۸ به طور قابل توجهی در ۲۲ شهری که واکسن ارائه شده بود، کاهش یافته است. در یازده شهر که تنها دختران واکسینه شده‌اند، کاهش در HPV ۳۱ مشاهده شده است، در حالی که در یازده شهر که دختران و پسران واکسینه شده‌اند، کاهش قابل توجهی در هر دو HPV ۳۱ و ۴۵ وجود داشته است. این نشان می‌دهد که ایمنی جمعی قوی‌تری در صورت واکسیناسیون هر دو جنس پسر و دختر ایجاد می‌شود.
بر اساس محاسبات محققان، برای رسیدن به همان اثری که می‌توان در هشت سال با نرخ پوشش واکسیناسیون نسبتاً متوسط و بدون تبعیض جنسیتی به دست آورد، بیست سال واکسیناسیون دختران لازم است.

 

 

منبع : https://www.sciencedaily.com/releases/2023/11/231108115043.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *